• شنبه تا چهارشنبه: 8:30 تا 16:30

09127102432

02188952581

تهران، خیابان دکتر فاطمی، بین کوچه چهارم و پنجم

پلاک 84, واحد 12
  • English

09127102432

02188952581
تهران، خیابان دکتر فاطمی، بین کوچه چهارم و پنجم، پلاک 84, واحد 12

کاربرد هوای فشرده در صنعت غذا و نوشیدنی

کاربرد هوای فشرده در صنعت غذا و نوشیدنی

کاربرد هوای فشرده در صنعت غذا و نوشیدنی

تامین هوای فشرده تمیز و اهمیت مخزن هوای فشرده در صنعت غذا بر کسی پوشیده نیست. در این مقاله به کاربرد هوای فشرده در صنعت غذا و نوشیدنی می پردازیم.

تامین هوای تمیز و خشک برای صنعت غذا و نوشیدنی ضروری است. چگونه اطمینان حاصل می کنید که هوای مورد استفاده برای تولید و بسته بندی مواد غذایی از استانداردهای لازم برای ذرات، رطوبت و روغن را پیروی می کند؟ در اینجا آنچه تولید کنندگان مواد غذایی باید در مورد انتخاب محلول هوای فشرده بدانند آورده شده است.

هوای فشرده چه کاربردی در صنایع غذایی دارد؟

کاربرد هوای فشرده در صنعت غذا و نوشیدنی بسیار مهم و گسترده است. هوای فشرده برای بسیاری از کاربردهای مختلف در سراسر صنعت غذا و نوشیدنی استفاده می شود. اول از همه، از آن برای تامین برق نوار نقاله ها، سورت کننده ها، میکسرها، خطوط بطری و سایر تجهیزات تولید استفاده می شود، درست مانند سایر انواع تاسیسات تولیدی.

با این حال، استفاده از هوای فشرده به تامین انرژی نوار نقاله ها یا تجهیزات محدود نمی شود. هوای فشرده نیز به گونه‌ای استفاده می‌شود که تماس مستقیم بیشتری با مواد غذایی ایجاد می‌کند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • دمیدن
  • تمیز کردن و خشک کردن (مانند دمیدن بقایای مواد غذایی از روی نوار نقاله ها و تجهیزات، تمیز کردن هوا و خشک کردن ظروف یا محصولات).
  • بسته بندی مواد غذایی و آب بندی وکیوم.
  • کارتن فرم، پر و مهر و موم.
  • فرآوری/هم زدن لبنیات.
  • فرآوری و بسته بندی گوشت.

انواع کاربرد هوای فشرده در صنعت غذا و نوشیدنی

هنگام استفاده از هوای فشرده در فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی، حفظ کیفیت یک نکته ضروری است. هوای مورد استفاده در صنایع غذایی باید تمیز، خشک و بدون روغن باشد. اینکه هوا دقیقا چقدر باید خالص باشد به نحوه استفاده از هوای فشرده بستگی دارد. استفاده از هوای فشرده در صنایع غذایی و آشامیدنی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

  • کاربردهایی با تماس مستقیم (مانند تمیز کردن/دمیدن محصولات یا ظروف).
  • کاربردهایی با تماس غیرمستقیم (مانند برق رسانی به ماشین آلات تولید و نوار نقاله).

خلوص هوا به ویژه برای کاربردهای تماس مستقیم مهم است. با این حال، حتی هوایی که صرفاً برای تغذیه ماشین آلات استفاده می شود باید تا حد امکان عاری از آلودگی باشد. چراکه نشت های کوچک در سیستم هوای فشرده می تواند منجر به آلودگی هوای محیط تولید شود و این آلودگی می تواند به محصولات غذایی در خط تولید ختم شود. به همین دلیل، خلوص هوا برای همه کاربردهای هوای فشرده در فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی یک نکته مهم است.

برای مطالعه بیشتر: کاربرد مخزن هوای فشرده در صنعت خودرو

چه نوع آلاینده هایی در هوای فشرده وجود دارد؟

یکی از مهم ترین مواردی که در کاربردهای هوای فشرده در صنعت غذا و نوشیدنی باید به آن دقت شود، وجود آلاینده های مختلف است. چرا که هوای فشرده ممکن است حاوی سه نوع مختلف آلاینده باشد که همه آنها می توانند برای ایمنی مواد غذایی مشکل ساز باشند.

ذات آلاینده

ذرات آلاینده: ممکن است شامل گرده، گرد و غبار، هاگ های کپک و دودهای دیزل از هوای ورودی باشد. زنگ زدگی ناشی از سیستم توزیع یا ذخیره هوا؛ یا ذرات تولید شده توسط خود کمپرسور از طریق سایش قطعات.

در نهایت هر یک از این آلاینده، نباید در محتویات مواد غذایی و آشامیدنی باشند. به ویژه هاگ های کپک می توانند در یک مرکز فرآوری مواد غذایی خطرناک باشند، زیرا می توانند منجر به رشد کپک های خطرناک در غذا یا داخل کارخانه شوند.

آب

آب عمدتاً از طریق هوای ورودی وارد سیستم هوای فشرده می شود. هوای محیط حاوی بخار آب (رطوبت) است. مقدار دقیق آن بر اساس دما (هوای گرم آب بیشتری نسبت به هوای خنک نگه می دارد) و شرایط کلی آب و هوا (مثلاً بیابان خشک در مقابل جنگل های بارانی) متفاوت است.

وجود آب در محیط تولید یا بسته بندی مواد غذایی نیز خطرناک است. رطوبت بیش از حد باعث رشد میکروبی از جمله کپک ها و پاتوژن های منتقله از غذا می شود. آب موجود در سیستم هوای فشرده همچنین می‌تواند منجر به خوردگی در داخل کانال‌ها یا تجهیزاتی که با هوا کار می‌کنند، سطح آلودگی را افزایش دهد.

وجود روغن

حمل روغن به غلظت قطرات روغن در منبع هوای فشرده اشاره دارد. در یک کمپرسور هوای روغنی، بیشتر این روغن از خود کمپرسور می آید. با این حال، روغن می تواند از طریق هوای ورودی به هوای فشرده راه پیدا کند. این زمانی اتفاق می افتد که آئروسل های روغنی از ماشین آلات یا وسایل نقلیه تولیدی در هوای محیط اتاق کمپرسور قرار می گیرند. در صورت عدم حذف، روغن هوای محیط به هوای فشرده تبدیل می شود.

و این یک خبر بد به دلایل واضح است؛ چه کسی می خواهد روغن موتور بخورد؟

استانداردهای هوای فشرده برای ایمنی مواد غذایی

کیفیت هوای فشرده با استفاده از معیارهای ایجاد شده توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) طبقه بندی می شود. طبقات خلوص هوای فشرده را با توجه به غلظت ذرات، روغن و آب در محصول نهایی تعیین می کند.

ISO برای هر نوع آلاینده مشخصاتی دارد:

  •  ذرات خشک
  • رطوبت و آب مایع
  • غلظت کل روغن (آئروسل، مایع و بخار)

ضرورت رعایت استانداردها با توجه به کاربرد هوای فشرده در صنعت غذا و نوشیدنی های مختلف متفاوت است.  در به روز رسانی های بعد به جزئیات این استانداردها خواهیم پرداخت.

سفارش مخزن هوای صنعت غذا در صنعتی نوآور

کاربرد هوای فشرده در صنعت غذا و نوشیدنی در بخش های مختلفی از فرآیند تولید و فرآوری استفاده می شود. صنعت غذا از صنعت هایی است که به دلیل اهمیت و امینت غذایی، استفاده از مخزن هوای فشرده بر اساس استانداردهای روز دنیا بسیار مهم است.

شرکت صنعتی نوآور با چند دهه سابقه درخشان تولیدکننده انواع تجهیزات صنعتی مانند مخزن هوای فشرده، درایر تبریدی، درایر جذبی، کمپرسور اسکرو و … می باشد. برای مشاوره تخصصی و خرید تجهیزات برای صنایع مختلف با ما تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.