• شنبه تا چهارشنبه: 8:30 تا 16:30

09127102432

02188952581

تهران، خیابان دکتر فاطمی، بین کوچه چهارم و پنجم

پلاک 84, واحد 12
  • English

09127102432

02188952581
تهران، خیابان دکتر فاطمی، بین کوچه چهارم و پنجم، پلاک 84, واحد 12

کاربرد هوای فشرده در صنعت داروسازی

کاربرد هوای فشرده در صنعت داروسازی

کاربرد هوای فشرده در صنعت داروسازی

هنگامی که از هوای فشرده برای تولید دارو و مواد غذایی استفاده می کنید، کیفیت هوا یک نکته ضروری است. چگونه اطمینان حاصل می کنید که هوای مورد استفاده برای تولید داروها و مکمل ها استانداردهای الزامی برای ذرات، رطوبت و انتقال روغن را برآورده می کند؟ در اینجا به کاربرد هوای فشرده در صنعت داروسازی می پردازیم . با ما همراه باشید.

هوای فشرده در کجا در صنعت داروسازی استفاده می شود؟

کاربرد هوای فشرده در صنعت داروسازی محدود نیست و در سراسر صنعت تولید دارو استفاده می شود. کاربرد اصلی هوای فشرده در صنعت داروسازی، تامین انرژی تجهیزات تولیدی مانند نوار نقاله، پرس تبلت، میکسر، ماشین آلات توزین و اندازه گیری و خطوط بسته بندی است.

اما هوای فشرده با روش هایی استفاده می شود که آن را در تماس مستقیم با مواد تشکیل دهنده قرار می دهد، مانند:

  • دمیدن تمیز کردن تجهیزات و نوار نقاله ها.
  • خشک شدن و سخت شدن.
  • روکش تبلت.
  • تولید کلاهک ژل.

استانداردهای هوای فشرده برای صنعت داروسازی

صنعت داروسازی یکی از مهمترین صنایع در جهان است که باید استانداردهای بهداشتی در آن رعایت شود. تولید کنندگان دارو و مواد غذایی باید دستورالعمل های سختگیرانه ای را برای تامین بهداشت رعایت کنند تا محصول نهایی خالص و عاری از آلودگی باشد. این قوانین شامل اطمینان از اینکه آلودگی از طریق هوای فشرده به مناطق تولید و محصولات نهایی راه پیدا نمی کند.

انواع کاربردهای هوای فشرده در داروسازی

استفاده از هوای فشرده برای داروها و مواد مغذی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

  • کاربردهای تماس مستقیم (مانند خشک کردن و سخت شدن).
  • کاربردهای تماس غیرمستقیم (مانند برق رسانی به ماشین آلات تولید و نوار نقاله).

هوای مورد استفاده در صنعت داروسازی باید تمیز، خشک و بدون روغن باشد. الزامات خلوص بستگی به این دارد که آیا روش استفاده تماس مستقیم در نظر گرفته می شود یا یک روش استفاده با تماس غیر مستقیم. اما حتی هوای مورد استفاده برای کاربردهای غیرمستقیم مانند برق رسانی به نوار نقاله ها و خطوط بسته بندی باید استانداردهای خلوص اولیه را برای کاربردهای دارویی داشته باشد. این به این دلیل است که نشت هوای کوچک در خطوط توزیع یا تجهیزات با نیروی پنوماتیک می تواند آلودگی را به محیط اطراف وارد کند. این آلودگی می تواند به محصول نهایی ختم شود و سازنده را از رعایت استانداردهای اتاق تمیز خارج کند. به همین دلیل، خلوص هوا برای همه کاربردهای هوای فشرده در تولید داروسازی و مواد غذایی مورد توجه مهمی است.

چه نوع آلاینده هایی در هوای فشرده وجود دارد؟

در کاربرد های مختلف هوای فشرده در صنعت داروسازی باید به آلاینده ها توجه کنید. آلاینده های هوای فشرده به عنوان ذرات خشک، آب و بخار آب و مه و بخارات نفت طبقه بندی می شوند. همه آنها می توانند برای تولید دارویی و غذایی مشکل ایجاد کنند.

ذرات آلاینده

ذرات شامل گرده، گرد و غبار و میکروب ها مانند هاگ های کپک و باکتری ها هستند. برخی از این ها از طریق هوای ورودی به هوای فشرده راه می یابند: به عنوان مثال، دود گازوئیل ناشی از تجهیزاتی که در اتاق کمپرسور کار می کنند، آلاینده های موجود در هوا از فرآیندهای تولید، و آلاینده های فضای باز مانند گرده و کپک.

سایر آلاینده ها ممکن است از داخل خود سیستم هوای فشرده وارد شوند، مانند زنگ زدگی سیستم توزیع هوا یا ذرات تولید شده توسط کمپرسور از طریق سایش قطعات. هر نوع آلودگی ذرات می تواند برای داروها که دارای تحمل خلوص بسیار محدود هستند، مشکل ساز باشد. اما اگر کپک یا باکتری در محیط هایی قرار بگیرد که رشد آنها را پشتیبانی می کند، آلودگی میکروبی می تواند بسیار خطرناک باشد.

آب

آب محصول جانبی طبیعی فشرده سازی هوا است. همانطور که هوای محیط از طریق ورودی وارد کمپرسور می شود، رطوبت موجود در هوا به صورت آب مایع به بیرون فشرده می شود که در نهایت به منبع هوا می رسد. مقدار آب ورودی به سیستم بستگی به درجه حرارت و رطوبت هوای محیط دارد.

آب موجود در سیستم هوای فشرده می‌تواند منجر به خوردگی در داخل کانال‌ها یا تجهیزات با نیروی هوا شود که به نوبه خود باعث ایجاد ذرات زنگ زده می‌شود. اما رطوبت یک نگرانی مهم برای محصولات دارویی است که باید در محیط های کنترل شده با رطوبت تولید و نگهداری شوند. رطوبت بیش از حد در هوای فشرده ممکن است در فرآیندهای خشک شدن و سخت شدن قرص ها و درپوش های ژل تداخل ایجاد کند یا رطوبت آسیب رسان محصول را به بسته بندی وارد کند.

کاربرد هوای فشرده در صنعت داروسازی

ذرات روغن

انتقال روغن به غلظت روغن در منبع هوای فشرده اشاره دارد که ممکن است به صورت قطرات مایع، مه آئروسل یا بخار باشد. هنگام استفاده از کمپرسور هوای روغنی، روغن کمپرسور می‌تواند به منبع هوا برسد. با این حال، حتی کمپرسورهای بدون روغن نیز ممکن است مقدار معینی از آلودگی روغن از هوای ورودی را داشته باشند. آئروسل های روغنی از ماشین آلات یا وسایل نقلیه تولیدی می توانند در هوای محیط اتاق کمپرسور قرار گیرند. از آنجا به کمپرسور وارد می شوند. روغن ها و روان کننده ها می توانند مشکلات کیفیت محصول قابل توجهی را برای محصولات دارویی و غذایی ایجاد کنند.

برای مطالعه بیشتر: کاربرد هوای فشرده در صنعت غذا

استانداردهای هوای فشرده برای صنعت داروسازی

در کاربرد هوای فشرده در صنعت داروسازی مهم است که قوانین و استاندادهای مختلف رعایت شود. برای شرکت های داروسازی مهم است که کلاس خلوص هوای مناسب را برای کاربرد خود انتخاب کنند. این به سوالاتی مانند:

آیا هوا مستقیماً با محصولات یا بسته بندی محصولات تماس دارد؟ هر فرآیندی که در آن هوا در تماس مستقیم با محصولات دارویی یا بسته بندی نهایی باشد باید بالاترین استانداردهای خلوص را داشته باشد.

کنترل رطوبت برای برنامه چقدر مهم است؟ فرآیندهای خشک (مانند خشک کردن یا فرآوری قرص) نسبت به فرآیندهای مرطوب (مانند مخلوط کردن لوسیون ها و مومیایی ها) در برابر رطوبت هوای فشرده کمتر تحمل می کنند.

آیا تولید در محیط اتاق تمیز اتفاق می افتد؟ برای این کاربردها، هوای فشرده باید استانداردهای سطح طبقه بندی اتاق تمیز را که فرآیند استفاده می کند، برآورده کند.

کیفیت هوای فشرده با استفاده از معیارهای ایجاد شده توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) طبقه بندی می شود. طبقات خلوص هوای فشرده را با توجه به غلظت ذرات، روغن و آب در محصول نهایی تعیین می کند.

ISO  برای هر نوع آلاینده مشخصاتی دارد.

  • ذرات خشک.
  • رطوبت و آب مایع.
  • غلظت کل روغن (آئروسل، مایع و بخار).

در این مقاله به کاربرد هوای فشرده در صنعت داروسازی و همچنین استانداردها و آلاینده ها پرداخته شد. در به روزرسانی های بعدی به توضیحات بیشتری درباره ی استانداردها هوای فشرده در صنعت داروسازی می پردازیم.

سفارش مخزن هوای فشرده برای صنعت داروسازی

شرکت صنعتی نوآور تولیدکننده انواع تجهیزات صنعتی برای صنایع مختلف می باشد. از جمله محصولات این مجموعه می توان به کمپرسور اسکرو، درایر تبریدی، درایر جذبی، مخزن هوای فشرده و … اشاره کرد. برای مشاوره تخصصی و اطلاع از قیمت ها تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.