• شنبه تا چهارشنبه: 8:30 تا 16:30

09127102432

02188952581

تهران، خیابان دکتر فاطمی، بین کوچه چهارم و پنجم

پلاک 84, واحد 12
  • English

09127102432

02188952581
تهران، خیابان دکتر فاطمی، بین کوچه چهارم و پنجم، پلاک 84, واحد 12

مخزن هوای فشرده در صنعت خودرو چه کاربردی دارد؟

مخزن هوای فشرده در صنعت خودرو چه کاربردی دارد؟

مخزن هوای فشرده در صنعت خودرو چه کاربردی دارد؟

هوای فشرده کاربرد گسترده ای در صنعت دارد. مخزن هوای فشرده در صنعت خودرو از اهمیت بالایی بیرخوردار است. در این مقاله به بررسی آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

خودرو از زمان ثبت اختراع اولین خودروی بنز در سال 1886، راه درازی را پیموده است. در اصل به صورت دستی از لوله های فولادی و پانل های چوبی ساخته می شد، ساختار خودرو به گونه ای تکامل یافت که شامل پانل های شیشه، لاستیک، مس، آلومینیوم و فولاد بود. در حالی که بسیاری از کارها به صورت دستی انجام می شد. فورد اولین خط مونتاژ را در سال 1913 ساخت. در حالی که پس از جنگ جهانی دوم، ژاپنی ها در توسعه خطوط تولید خودکار پیشرو بودند. وسایل نقلیه مدرن بسیاری از فلزات کم دوام و سنگین‌تر را با کامپوزیت‌های پلاستیکی سبک‌وزن و سخت جایگزین کرده‌اند.

با توسعه مواد و ساخت خودروها، استفاده از هوای فشرده برای بسیاری از فرآیندهای تولید فراگیرتر شد. امروزه، صنعت خودرو از هوای فشرده د موارد زیادی از هوای فشرده استفاده می کند. این موارد از ساخت موتور و مونتاژ خودرو گرفته تا تمیز کردن، تکمیل و رنگ آمیزی و همچنین استفاده روزمره آشکار از هوای فشرده برای باد کردن لاستیک ها را شامل می شود. مخزن هوای فشرده یک عنصر کلیدی در صنعت خودروسازی از بدنه‌فروشی محلی یا نصب کننده لاستیک گرفته تا خطوط مونتاژ شرکتی بزرگ تولیدکنندگان پیشرو است.

چگونه از هوای فشرده در صنعت خودرو استفاده می شود؟

در طول 100 سال گذشته، استفاده از هوای فشرده در صنعت خودرو، راندمان فرآیند تولید را به میزان زیادی افزایش داده است و ایمنی کارگران و همچنین راندمان کلی کارخانه را افزایش داده است. ابزارهای هوای فشرده به ماشین‌ها کمک می‌کنند تا قطعات اجزایی مانند پانل‌ها را برش داده، گیره و محکم کنند و نیروی لازم را برای ماشین‌هایی فراهم می‌کنند که آن قطعات را بالا می‌برند، حرکت می‌دهند، موقعیت می‌دهند و به هم محکم می‌کنند.

همچنین هوای فشرده برای رنگ آمیزی و تمیز کردن وسایل نقلیه، باد کردن لاستیک خودرو و انجام کارهای جوشکاری و تعمیر در بدنه فروشی ها و گاراژها استفاده می شود. ماشین آلات رباتیک با سیلندرهای پنوماتیک برای تمام کارهای سخت مونتاژ وسایل نقلیه استفاده می شود و بسیاری از کاربردهای هوای فشرده برای دقت بیشتر آنها انتخاب می شوند.

قطعات خودرو باید با اندازه گیری ها و تحمل های بسیار دقیق ماشین کاری و برش داده شوند. در صنعت خودروسازی مدرن، این دقت توسط برنامه‌نویسی خودکار کنترل می‌شود. طرح های به کمک کامپیوتر (CAD) توسط برنامه های کاربردی کنترل شده توسط کامپیوتر و ماشین آلات پنوماتیک برای تولید تعداد زیادی از محصولات یکسان استفاده می شود. تلاش برای ساخت قطعات خودرو با استفاده از مواد سبک‌تر مانند ترموپلاستیک‌ها ادامه دارد و در عین حال از حفظ استحکام و استحکام آن‌ها اطمینان حاصل می‌شود.

در زیر، ما به برخی از کاربردهای معمول هوای فشرده در  صنعت خودرو نگاه خواهیم کرد.

ربات های هوادار

در مراحل اولیه مونتاژ، پوسته لخت خودرو بر روی یک سیستم نوار نقاله با نیروی هوا قرار می گیرد که آن را در طول خط تولید حرکت می دهد. اجزای اصلی در سفر آن نصب می شوند، از جمله سیستم تعلیق، محورها، مخزن سوخت، ترمزها و مجموعه فرمان. روباتیک مدرن نیاز به بلند کردن اجسام سنگین توسط اپراتورهای انسانی را برطرف می کند و بازوهای رباتیکی که با هوای فشرده کار می کنند می توانند به راحتی موتور و گیربکس را در موقعیت و نصب قرار دهند. ماشین‌آلات رباتیک همچنین می‌توانند بسیاری از اجزای اصلی دیگر مانند ستون‌های درب، پانل‌های جانبی، پانل‌های چهارم و قطعات سقف را مدیریت کنند. بسیاری از این قطعات توسط ابزار هوا بریده و جوش داده شده اند و به سرعت و قابلیت اطمینان مونتاژ کمک می کنند.

برش پلاسما

از دیگر کاربرد مخزن هوای فشرده در صنعت خودرو ، می توان به دستگاه های برش پلاسما با وضوح بالا اشاره کرد. اینها می توانند مشعل های دستی یا ماشین های صنعتی در مقیاس بزرگ باشند، اما همه آنها با فشار دادن جریانی از هوای فشرده یا ذرات گاز با بار الکتریکی (پلاسما) از طریق یک نازل و به سطح فلز کار می کنند. این فرآیند، معمولاً با استفاده از نیتروژن، مقرون به صرفه‌تر، ایمن‌تر و بسیار سریع‌تر از ماشین‌های برش فلز سنتی است.

به پایان رساندن

هنگامی که یک وسیله نقلیه جدید به طور کامل مونتاژ شد، باید تمیز و رنگ شود ؛ فرآیندهایی که هر دو از هوای فشرده استفاده می کنند. خودرو باید از نظر عیوب بازرسی شود، مطمئن شوید که درب‌ها به درستی کار می‌کنند، مهر و موم محکم هستند و سطوح ناهموار یا آسیب‌دیده وجود ندارد. سپس قبل از اعمال رنگ باید کاملاً تمیز شود و جریان هوا باید از نظر خلوص مطلق بررسی شود. برای به دست آوردن یک روکش آینه ای کاملاً یکنواخت روی ماشین هنگام رنگ آمیزی، هوای فشرده باید تمیز، خشک و عاری از روغن و آلودگی باشد. هوای آلوده می تواند مشکلات قابل توجهی ایجاد کند و منجر به فساد، کار مجدد پرهزینه و از دست دادن تولید شود.

رنگ آمیزی

تولیدکنندگان، بدنه فروشی ها و گاراژها از هوای فشرده کم فشار برای به حرکت درآوردن رنگ از طریق تفنگ های اسپری (شاید با استفاده از روبات ها) روی سطح بدنه خودرو استفاده می کنند. همچنین از هوای فشرده در حمام رنگ استفاده می‌شود تا محتویات را به هم بزند و از جمع شدن رنگ جلوگیری کند. علاوه بر این، این به ترکیب رنگ کمک می کند تا کاملاً یکدست شود. برای اطمینان از اینکه اسپری رنگ به طور مداوم قابل اعتماد است، بسیار مهم است که تفنگ اسپری یا سیستم تحویل را با نوع و اندازه مناسب کمپرسور جفت کنید. خشک کن های هوا می توانند به دستیابی به یک روکش آینه ای صاف کمک کنند، به خصوص اگر وسیله نقلیه با رنگ آمیزی هوا براش سفارشی شده باشد.

نصب لاستیک

تعبیه‌کنندگان لاستیک از ابزارهای هوای فشرده برای برداشتن مهره‌های چرخ استفاده می‌کنند و پس از تعویض لاستیک دوباره آن‌ها را پیچ می‌کنند. البته هوای فشرده وسیله باد کردن لاستیک است که در اکثر گاراژها نیز قابل انجام است. معرفی واحدهای هوای فشرده متحرک با قدرت داخلی به این معنی است که اکنون می توان به جای رفتن به کارگاه، نصب لاستیک را در کنار جاده انجام داد. وانت‌ها همچنین دارای جک‌های هوا برای بلند کردن خودرو از سطح و قفس انفجار هستند تا در صورت انفجار لاستیک، ایمنی افراد اطراف را تضمین کند.

هنگام استفاده از هوای فشرده  در صنعت خودرو چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

هوای بدون آلودگی

برای اطمینان از عملکرد روان سیستم هوای فشرده، ضروری است که منبع هوا همیشه کاملاً تمیز و خشک باشد، به خصوص در هنگام استفاده از رنگ اسپری و پرداخت. ذرات جامد مانند زنگ زدگی می توانند نازل های تفنگ اسپری را مسدود کنند و همچنین پوششی ناقص ایجاد کنند. روغن موجود در هوا می تواند باعث پوسته پوسته شدن، ترک خوردن یا مهره شدن رنگ شود. همچنین می تواند از چسبیدن مناسب رنگ به سطوح جلوگیری کند و بر روی پرداخت نهایی تأثیر بگذارد و پتانسیل خوردگی آینده را فراهم کند.

ذرات آب موجود در هوا به همان اندازه، اگر آسیب رسان بیشتر نباشد، مسیر هوای فشرده را مسدود کرده و به دیواره لوله ها می چسبد. رطوبت می تواند دوباره به داخل سیستم کشیده شود، در گیرنده یا در نقاط پایین لوله کشی جمع شود، سپس به طور غیرمنتظره ای از نازل رنگ خارج شود. در پایان نهایی یک وسیله نقلیه، آب در جریان هوا می تواند جلوه های بافتی و بصری ناخواسته ای مانند لکه بینی یا “چشم ماهی” ایجاد کند.

آماده سازی هوا

آلودگی می تواند به تجهیزات پنوماتیک پایین دست آسیب برساند و منجر به توقف تولید گران قیمت و جایگزینی پرهزینه تجهیزات آسیب دیده شود. به منظور کاهش آلاینده ها در یک منبع هوای فشرده، اطمینان از آماده شدن مناسب هوای فشرده برای استفاده ضروری است. این به معنای نصب و نگهداری فیلتر، سیستم تنظیم کننده و روان کننده یا واحد FRL است. این کار هوا را تمیز می کند، فشار را تنظیم می کند و مقدار لازم روان کننده را به منبع هوای نهایی اضافه می کند تا محرک ها و ابزارهای برقی به خوبی کار کنند. همچنین ممکن است هنگام استفاده از تفنگ های اسپری از خشک کن هوای فشرده استفاده شود، با فیلترهای ادغام شونده برای اطمینان از حذف هرگونه رطوبت طبیعی.

مصرف انرژی

استفاده از هوای فشرده شکل بسیار پاک تری از انرژی است، اما از نظر هزینه، کارایی بسیار کمتری دارد. مقدار انرژی الکتریکی مورد نیاز یک کمپرسور برای تولید هوای فشرده کاملاً با مقدار هوای فشرده تولید شده در واقع نامتناسب است، اگرچه ابتکاراتی وجود دارد که شروع به رفع این مشکل کرده است. در اکثر سیستم‌ها، تنها 10 تا 20 درصد انرژی الکتریکی وارد شده به سیستم به نقطه استفاده می‌رسد و بقیه در خروجی حرارتی هدر رفته و نشت از دست می‌رود.

می توان هزینه های تامین هوای ناکارآمد را کاهش داد. باید بازرسی های منظمی برای شناسایی و تعمیر نشتی ها انجام شود که می تواند 20 تا 30 درصد انرژی از دست رفته در تولید هوای فشرده را تشکیل دهد. نشتی اطراف اتصالات و کوپلینگ لوله، تله میعانات، تنظیم کننده های فشار و شیرهای قطع را بررسی کنید. از بین بردن نشتی همچنین می تواند تقاضای فشار روی کمپرسور را کاهش دهد. تنظیم کنترل‌های خروجی آن می‌تواند به کاهش زمان اجرای سیستم، طولانی‌تر کردن عمر کاری آن و به طور کلی کاهش نگهداری آن کمک کند.

فرآیندهای در حال تکامل

پیشرفت‌ها در فناوری رایانه، بسیاری از فرآیندهای خودرو را ساده‌تر کرده است و سیستم‌های مونتاژ کاملاً خودکار در حال حاضر اغلب جایگزین کارکنان انسانی می‌شوند. بخشی از این تکامل به دلیل استفاده از هوای فشرده با کیفیت بالا است که نسبت به موتورهای الکتریکی یا روغنی ارزان‌تر، ایمن‌تر و کم مصرف‌تر می‌شود. در طول مراحل مختلف تولید، صنعت خودرو از هوای فشرده برای ساخت، موقعیت و مونتاژ قطعات خودرو کمک می‌کند. این نیروی محرکه خط تولید مدرن است.

کلام اخر

در این مقاله به مخزن هوای فشرده در صنعت خودرو پرداختیم. مخزن هوای فشرده کاربرد بسیاری دارد و یکی از تجهیزات اساسی در محیط های مختلف صنعتی است. مخزن هوای فشرده در صنعت خودرو یکی از پرکاربردترین تجهیزات در این صنعت است که کاربرد زیادی دارد. شرکت صنعتی نوآور تولیدکننده انواع تجهیزات صنعتی کمپرسور اسکرو، درایر تبریدی، داریر جذبی، مخزن هوای فشرده و … می باشد. برای مشاوره تخصصی و اطلاع از قیمت ها تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.