• شنبه تا چهارشنبه: 8:30 تا 16:30

09127102432

02188952581

تهران، خیابان دکتر فاطمی، بین کوچه چهارم و پنجم

پلاک 84, واحد 12
  • English

09127102432

02188952581
تهران، خیابان دکتر فاطمی، بین کوچه چهارم و پنجم، پلاک 84, واحد 12

درایر جذبی و نقش آن در کمپرسور هوای فشرده

درایر جذبی و نقش آن در کمپرسور هوای فشرده

درایر جذبی و نقش آن در کمپرسور هوای فشرده

درایرهای جذبی، وسیله‌ای مهم در فرآیندهای صنعتی و علمی هستند که برای جداسازی رطوبت از گازهای  مختلف به کار می‌روند. این دستگاه‌ها باید به منظور حفظ کارایی و عمر مفید، به طور منظم نگهداری شوند. در این مقاله، به بررسی نکات مهمی که در معرفی درایر جذبی و نقش آن در کمپرسور های هوا فشرده مهم است .، می پردازیم.

تعریف درایر جذبی

استفاده از درایرهای جذبی یکی از تکنیک‌های مهم جهت تفکیک و تصفیه مواد مختلف از یک محلول یا گاز می‌باشند. این درایرها از اصول جذب ماده را برای جداسازی مواد بهره می‌برند و در زمینه‌ها مختلف مانند مهندسی شیمی، صنایع غذایی، پزشکی، و حتی صنایع نفت و گاز به کار می‌روند.

ویژگی های درایر جذبی

در ادامه آشنایی با درایر جذبی به معرفی و برسی ویژگی های این درایر نسبت به سایرین اشاره می نماییم.

  • تولید هوای خشک: این دستگاه به کمک المنت های خود رطوبت هوا را جذب کرده و هوایی خشک با رطوبت کمتر از 3% را تولید مینماید.
  • استفاده از شیر سلونوئیدی: درایرهای جذبی برای کنترل جریانات گازی از شیر های برقی سلونوئیک استفاده مینماید ، که با سیستم کنترل توزیع فرمان عمل میکند.
  • مواد جاذب رطوبت: استفاده از مواد جاذب رطوبت مرغوب از دیگر مزیت های این دستگاه میباشد که به وسیله سیستم احیاء مناسب موجب افزایش عمر مفید این مواد میشود.
  • مخازن مناسب: مخازن درایر جذبی ، دقیقا مطابق با کاربرد آن ساخته شده اند و از استاندارد های بین المللی همچون ASME و Api پیروی می نمایند.
  • هیتر های قدرتمند: آخرین مزیت این لیست به نام هیتر های دستگاه است . هیتر های موجود در این دستگاه با راندمان بالا و مصرف انرژی پایین موجب برتری این درایر نسبت به سایر درایر ها می باشد.
  • صرفه اقتصادی: هزینه های تعمیر و نگهداری از این دستگاه بسیار ناچیز بوده و در مقایسه با دستگاه های دیگر نزدیک به صفر است ! البته این در حالیست که نظافت دستگاه و چک کردن المنت های آن به صورت مرتب انجام شود.

کابرد درایر جذبی

حالا که با مزیت های درایر جذبی آشنا شدیم بد نیست راجب کاربرد های آن نیز اطلاعاتی کسب نماییم. وظیفه ی درایر جذبی حذف رطوبت موجود در هوای فشرده می باشد و این موضوع در جهت جلوگیری از آسیب این آب اظافی به تجهیزات صنعتی می باشد. درایر جذبی در مکان هایی مستقر میشود که دمای آن تا 40 درجه کم میشود. این درحالی است که درایر تبریدی در این دما نمیتواند کار کند. نکته مهم دیگر در رابطه با این دستگاه ، حفظ راندمان بالا بین دمای مثبت 3 درجه تا 70 درجه سانتی گراد می باشد.

شرایط نگهداری از درایر جذبی

  1. تعویض مواد جاذب : در حالت عادی و استاندارد ، انجام این کار هر سال یکبار انجام میشود. اما در صورت استفاده زیاد ، این زمان بسته به میزان استفاده کوتاه تر خواهد شد.
  2. چک کردن مداوم: برسی مداوم لوله ها و مخازن درایر جذبی یکی دیگر از موارد مهم در این زمینه است. با توجه به هزینه بالای مواد جاذب ، برسی مداوم آن ها امری اجتناب ناپذیر است و تغییر رنگ آن ها نیز میتواند باعث بروز مشکل در فراند کار درایر شود.

نقش و وظیفه درایر جذبی در کمپرسور هوای فشرده

بعد از مقدمه چینی های مختلف بالاخره به بخش اصلی مقاله یعنی نقش درایر جذبی در مخازن هوای فشرده رسیده ایم. همانطور که پیش تر اشاره شد ، درایر ها رطوبت موجود در هوای فشرده کمپرسور ها را از بین میبرند. بخار هایی که از کمپرسور خارج میشود ، میتواند برای دستگاه هایی که از مخزن هوای فشرده استفاده میکنند مشکل ساز شود. به همین خاطر استفاده از درایر جذبی در این سیستم ها اجتناب ناپذیر است. میزان خشک کردن هوا توسط درایر جذبی کاملا به شرایط محیط و میزان حساسیت ماشین آلالت مرتبط است. درایر های جذبی معمولا بعد از کمپرسور اصلی ، مخزن کمپرسور و تله آبگیر نصب می شوند. بعد از آنکه ذرات آب از هوا جدا شده و اصتلاحا هوا خشک شد ، درایر با کم کردن دما و استفاده از ماده جاذب رطوبت ، ذرات باقی مانده آب را جذب کرده و فرایند به پایان می رسد. همچنین در برخی کمپرسور ها از میکروفیلترها و تله آبگیر برای ارتقای کیفیت هوای ورودی بهره برده میشود.

نتیجه گیری

استفاده از درایر جذبی در سیستم کمپرسور هوای فشرده امری ضروریست و عدم استفاده از آن میتواند زیان قابل توجهی را متحمل مجموعه و دستگاه ها می نماید. جلوگیری از ورود رطوبت موجود در هوای فشرده به دستگاه ها کاربرد اصلی این سیستم میباشد. به یاد داشته باشید که با رعایت نکاتی که مطرح شد ، میتوانید تجربه خوبی در استفاده هرچه بهتر از این دستگاه داشته باشید.

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.