• شنبه تا چهارشنبه: 8:30 تا 16:30

09127102432

02188952581

تهران، خیابان دکتر فاطمی، بین کوچه چهارم و پنجم

پلاک 84, واحد 12
  • English

09127102432

02188952581
تهران، خیابان دکتر فاطمی، بین کوچه چهارم و پنجم، پلاک 84, واحد 12

چگونه رطوبت هوای فشرده را از بین ببریم؟

چگونه رطوبت هوای فشرده را از بین ببریم؟

چگونه رطوبت هوای فشرده را از بین ببریم؟

آیا می دانستید که رطوبت همیشه در هوای جو وجود دارد، حتی اگر نتوانیم آن را ببینیم؟ هنگامی که هوا در یک سیستم هوای فشرده فشرده می شود و فراتر از نقطه شبنم خنک می شود، به آب مایع متراکم می شود. این یک معما ایجاد می کند، زیرا سیستم های هوای فشرده به هوای خشک متکی هستند و اگر هوا مرطوب باشد نمی توانند عملکرد خود را به درستی انجام دهند. به طور خاص، هوا نباید حاوی رطوبت مایع باشد و برای جلوگیری از خوردگی باید در رطوبت نسبی کمتر از 50 درصد باشد. در نهایت رطوبت هوای فشرده مضر است. در این مقاله به از بین بردن رطوبت هوای فشرده می پردازیم.

اهمیت از بین بردن رطوبت هوای فشرده

آیا می خواهید بدانید که آب مایع در سیستم های هوا دقیقا چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند؟ موارد زیر را بررسی کنید:

رطوبت هوای فشرده می تواند خطوط هوای کنترل را مسدود کند، از خواندن یا فعال شدن صحیح ابزارها جلوگیری کند و منجر به اختلال در عملکرد کلی ابزار دقیق شود. این می تواند با جلوگیری از روغن کاری مناسب به ابزارهای هوا آسیب برساند. این می تواند حوادثی را ایجاد کند که به تجهیزات و لوله ها آسیب می رساند. می تواند باعث فساد محصول شود و یکپارچگی محصول را نفی کند. و هنگامی که آب از جریان هوا وارد می شود، فرآیندها می توانند مستقیماً تحت تأثیر قرار گیرند.

حذف رطوبت برای محافظت در برابر خوردگی برای تجهیزاتی که از هوا و خود سیستم هوا استفاده می کنند نیز مهم است. ذرات ایجاد شده از زنگ و رسوب می توانند خطوط را آلوده کرده و به اجزای سیستم هوا آسیب برسانند. در بدترین حالت، خوردگی می تواند منجر به شکست در لوله کشی، ایجاد نشتی و جلوگیری از رسیدن هوا به فرآیند مورد نیاز شود.

اکثر سازندگان از خشک کن های هوای فشرده به عنوان یکی از روش های حذف رطوبت استفاده می کنند. هوای خروجی از کمپرسور گرم شده و 100 درصد با آب اشباع می شود. با سرد شدن هوا، آب مایع شروع به متراکم شدن می کند. از آنجایی که هوا معمولاً هر چه بیشتر وارد سیستم می‌شود خنک‌تر می‌شود. (سیستم‌های هوا نیز اغلب قبل از رسیدن به فرآیند از مناطق سردی مانند فضای باز عبور می‌کنند)، خشک کردن هوا قبل از قرار دادن آن در شبکه هوا بسیار مؤثرتر است.

در حالی که فیلترها و جداکننده ها قادر به حذف قطرات رطوبت مایع از یک سیستم هستند، آنها قادر به حذف بخار آب نیستند. برای حذف بخار آب باید از خشک کن استفاده کنید .

از بین بردن رطوبت هوای فشرده

پنج تکنیک برای حذف رطوبت از هوای فشرده وجود دارد:

خنک کننده به علاوه جداسازی دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد. هوای گرم و فشرده، خنک می شود که به مقدار زیادی آب اجازه می دهد متراکم شود. هنگامی که آب متراکم شد، می توان آن را از هوا جدا کرد. این کار معمولاً از طریق یک پس کولر یا یک مبدل حرارتی انجام می شود که هوای داغ فشرده را خنک می کند تا آب را رسوب دهد که در غیر این صورت متراکم می شود.

فشرده سازی بیش از حد شامل فشرده سازی هوا به فشاری بالاتر از فشار کاری مورد نظر است. پس از جداسازی، هوا اجازه می‌دهد تا فشار کاری منبسط شود تا بتوان از آن در فرآیند مورد نظر استفاده کرد. از آنجایی که این فرآیند پرانرژی است، فشرده سازی بیش از حد فقط برای سرعت جریان هوا بسیار کوچک مناسب است.

خشک کردن غشایی از فرآیند نفوذ انتخابی اجزای گاز در هوا برای جداسازی بخار آب استفاده می کند. همانطور که هوای فشرده و مرطوب فیلتر شده وارد سیلندر می شود، بخار آب به پوشش غشایی نفوذ می کند و روی الیاف جمع می شود. در همین حال، هوای خشک از طریق الیاف ادامه می یابد.

خشک کردن جذبی یک فرآیند شیمیایی است که در آن بخار آب به مواد جذبی مانند کلرید سدیم یا اسید سولفوریک متصل می شود. ماده جذبی می تواند جامد یا مایع باشد و نسبت به سایر روش های خشک کردن بسیار کمتر رایج است.

خشک کردن جذب سطحی شامل جریان هوای مرطوب بر روی یک ماده رطوبت گیر یا ماده خشک کننده است که قرار است خشک شود. مواد معمولی مورد استفاده عبارتند از سیلیکاژل، غربال‌های مولکولی و آلومینا فعال، و شامل خشک‌کن‌های جذبی بازسازی‌شده، خشک‌کن‌های بازسازی‌شده با پاکسازی گرم، خشک‌کن‌های احیاشده با دمنده، و گرمای خشک‌کن‌های فشاری هستند.

از بین بردن رطوبت هوای فشرده یکی از اقدامات مهم برای افزایش طول عمر مخزن هوای فشرده است. شرکت صنعتی نوآور تولیدکننده انواع تجهیزات صنعتی چون درایر تبریدی، درایر جذبی، مخزن هوای فشرده و… می باشد. برای مشاوره تخصصی و اطلاع از قیمت ها تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.