• شنبه تا چهارشنبه: 8:30 تا 16:30

09127102432

02188952581

تهران، خیابان دکتر فاطمی، بین کوچه چهارم و پنجم

پلاک 84, واحد 12
  • English

09127102432

02188952581
تهران، خیابان دکتر فاطمی، بین کوچه چهارم و پنجم، پلاک 84, واحد 12

کیفیت هوای فشرده استاندارد و عوامل موثر

کیفیت هوای فشرده استاندارد و عوامل موثر

کیفیت هوای فشرده استاندارد و عوامل موثر

کیفیت هوای فشرده چگونه ارزیابی می شود؟ تفاوت بین هوا، اکسیژن، هوای اتمسفر و هوای فشرده در چیست؟ در این مقاله به کیفیت هوای فشرده و موضوعات پیرامون آن می پردازیم.

احتمالاً هوا در حال حاضر پیچیده به نظر می رسد اما اجازه دهید آن را برای شما ساده کنیم. ما با اکسیژن شروع می کنیم. اکسیژن مهمترین چیزی است که ما برای نیرو بخشیدن به بدن و انجام امور حیاتی خود استفاده می کنیم. اکسیژن در هوا وجود دارد. اما این تنها یکی از گازهای متعددی است که در اتمسفر وجود دارد. هوای معمولی حدود 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و کمتر از 1 درصد آرگون است. همچنین گازهای دیگری مانند دی اکسید کربن، بخار آب و آلاینده ها را در این ترکیب وجود دارند. این چیزی است که ما آن را هوای جوی می نامیم. ترکیب دقیق به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند ارتفاع، دما، منطقه جغرافیایی، منطقه صنعتی یا مسکونی است و … مرتبط است.

هوای اتمسفر چیزی است که به داخل کمپرسور هوا کشیده می شود. کمپرسور هوا، این هوا را فشرده یا فشرده می کند و آن را به صورت هوای فشرده آزاد می کند. اگرچه بین هوای اتمسفر و هوای فشرده تفاوت جزئی وجود دارد. معمولا بخار آب و سایر آلاینده ها توسط یک سیستم فیلتراسیون در طی فرآیند فشرده سازی از هوای اتمسفر حذف می شوند.

اهمیت کیفیت هوای فشرده

اگرچه احتمالاً فقط مقادیر کمی آلاینده و بخار آب در هوای فشرده خارج شده از کمپرسور شما وجود دارد، اما این مقادیر کم ممکن است باعث ایجاد مشکل بزرگی شود. اگر از هوای فشرده در پزشکی یا صنعت غذا و نوشیدنی استفاده می کنید، بدیهی است که نمی خواهید ذرات آلاینده در آن وجود داشته باشد. به همین دلیل است که ما یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی هوای فشرده داریم .

بهبود کیفیت هوای فشرده و حذف آلاینده ها و بخار آب با استفاده از روش های خشک کردن و فیلتر کردن امکان پذیر است. هر چه هوا باید تمیزتر باشد، این روش ها فشرده تر هستند.

هوای فشرده تا چه حد فیلتر می شود؟

هرچه بیشتر فیلتر شود، انرژی و هزینه های آن بیشتر می شود. برای پمپاژ لاستیک خودرو به هوای فوق العاده تمیز نیاز ندارید. بنابراین، شما از یک تکنیک فشرده سازی هوا ارزان تر و ساده تر استفاده می کنید که انرژی کمتری مصرف می کند و نتیجه ای را به شما می دهد که به خوبی مورد نیاز است.

اگر به درجه خلوص سطح 0 در هوای فشرده خود نیاز دارید، بسیار تمیز ترین سطح، به نوع متفاوتی از کمپرسور نسبت به زمانی که مجاز به استفاده از درجه خلوص سطح 6 نیاز دارید.

کمپرسورهایی که هوای فشرده با خلوص بیشتری ایجاد می کنند، به احتمال زیاد قیمت بالاتر، نیاز به نگهداری و سرویس بیشتر و البته هزینه جاری نسبتاً بالاتری دارد. بنابراین در انتخاب نوع کمپرسور هوا باید به خلوص هوای فشرده ی که نیاز دارید، باید توجه کنید.

برای مطالعه: جذب رطوبت از هوای فشرده

چرا کیفیت هوا برای هوای فشرده مهم است؟

رطوبت، گرد و غبار و حتی قطرات کمی روغن همیشه در هوای جو وجود دارد. که مقدار آن در زمان‌های خاصی از سال یا حتی زمان‌های خاصی از روز متفاوت است. می دانید که آیا تا به حال تابستان مرطوب یا صبحی مه آلود را تجربه کرده اید.

اگر همیشه رطوبت و روغن در هاله وجود داشته باشد، ممکن است تعجب کنید که چرا داشتن هوای با کیفیت خوب برای کمپرسور هوا مهم است. دلیل؟ هرچه تعداد این مواد مزاحم موجود در هوا بیشتر باشد، قسمت‌های مختلف سیستم شما سریع‌تر خراب می‌شوند. علاوه بر این، این امکان وجود دارد که آنها بر محصولی که شما تولید می کنید تاثیر بگذارند.

هوای فشرده چقدر تمیز است؟

ممکن است تعجب کنید که هوای شما چقدر باید تمیز باشد. سه مورد از عوامل مهم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  1. برای چه کاری از هوای فشرده استفاده خواهید کرد.
  2. آیا محصولی که تولید می کنید در تماس مستقیم با هوای فشرده خواهد بود یا خیر.
  3. در چه محیطی از آن استفاده می کنید.

استاندارد لوله کشی هوای فشرده

طبق استاندارد ISO 85731 کیفیت هوای فشرده، باید مطمئن شوید که هوای فشرده شما فقط دارای آلاینده هایی با اندازه معین است. به همین دلیل باید بررسی های دوره از کمپروسور، میکرو فیلترهای هوای فشرده و دیگر تجهیزاتی که بر خلوص تاثیر میگذارند، انجام شود. زمان آن است که به بررسی سریع نحوه عملکرد فیلترها بپردازیم.

فیلترها

زمانی که از کیفیت هوای فشرده از پروسه عبور هواز از فیلترهای ریز و درشت صحبت می کنیم. اول از همه، هیچ فیلتری قادر به حذف موثر ذرات با هر اندازه و هر نوع نیست. بهتر است هوای خود را از طیف وسیعی از فیلترهای مختلف عبور دهید و هر کدام از آنها آلاینده‌های با اندازه‌های مختلف را حذف می‌کنند. فیلترهای ورودی به ریشه کن کردن مواد مخرب با اندازه های مختلف قبل از اینکه وارد عملکرد داخلی کمپرسور شما شوند، کمک می کند. خشک کن های هوا به حذف بخار آب و تراکمی که در طی فرآیند فشرده سازی هوا ایجاد می شود کمک می کند.

یک فیلتر مخصوص به نام فیلتر ادغام کننده برای جلوگیری از حرکت بیشتر روغن و بخار آب به شبکه شما استفاده می شود. اساساً به قطرات کوچک اجازه می دهد تا به قطرات بزرگتری تبدیل شوند که در اثر گرانش به بخش جداگانه ای از سیستم شما منتقل می شود. و در حالی که این بسیار ساده به نظر می رسد، همه چیز از اندازه ذرات گرفته تا سرعت هوا و توزیع الیاف با قطرهای مختلف زمانی که آلاینده‌های مختلف را حذف می‌کنید، به کار می‌آیند. قابل درک است که به بیش از یک فیلتر نیاز دارید.

چرا فقط از یک فیلتر استفاده نکنید که کوچکترین ذرات را حذف می کند و ذرات بزرگتر را نیز متوقف می کند؟ فیلتر شما به سرعت مسدود می شود. زمان بیشتری را صرف تعویض آن خواهید کرد تا اینکه واقعاً آن را استفاده کنید.

 مهم است که بدانید فشار هوای فشرده با هر بار عبور از فیلتر کاهش می یابد. هرچه فیلتر ریزتر باشد، ساختار محکم‌تر باشد، سریع‌تر گرفتگی می‌کند و نیاز به تعویض دارد و البته فشار شما بیشتر کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که سیستم هایی را خواهید یافت که هوا را بیش از یک بار فشرده می کنند. آلاینده ها هنوز در مراحل مختلف حذف می شوند و هوا بارها و بارها فشرده می شود تا با فشار مورد نیاز از سیستم شما خارج شود.

فیلترهای روغن

اگر شما یک کمپرسور هوای تزریق روغن، تقریباً مطمئناً یک جداکننده روغن برای کمک به حذف روغن از هوای فشرده خود خواهید داشت. اما وقتی صحبت از آثار بسیار ریز و بسیار ناچیز روغن می شود؟ یه فیلتر دیگه هم هست این ماده حاوی یک ماده جذب، معمولا چیزی به نام کربن فعال است که به حذف آخرین آثار روغن کمک می کند.

استفاده از خشک کن های هوا

در مورد حذف بخار آب ؟ توصیه ما این است که تقریباً در هر شرایطی از خشک کن هوا استفاده کنید. اگر از درایر تبریدی یا درایر جذبی مناسب استفاده نکنید به دلیل وجود بخار آب، تراکم و رطوبت منجر به موارد زیر می شود، تعمیر و نگهداری اضافی، که به معنای از کار افتادن اضافی است.

  • خوردگی و زنگ زدگی در تجهیزات
  • رطوبت آلوده کننده و حتی شستن روغن ها و روان کننده ها در ابزار و سیلندرهای پنوماتیک شما.

هر گونه مواد انفجاری که استفاده می کنید، مانند شن و ماسه، به نوعی به هم چسبیده و کارایی کمتری دارد، به روشی عجیب و غریب.

هنگامی که سطوح را با هوای فشرده اسپری می کنید، نوعی مه غلیظ عجیب است.

ما همچنین توصیه می کنیم که قابلیت اطمینان و کاهش اثرات زیست محیطی از خشک کن های مناسب استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع کیفیت هوای فشرده پرداختیم. ما باور داریم که  بهترین مزیت استفاده از فیلتر هوای فشرده خلوص بالا از بین بردن آلودگی هوا در فرآیندهای حیاتی است. فیلترهای شما باید ابعادی داشته باشند تا جریان هوا را به درستی مدیریت کنند و ظرفیت بیشتری برای جلوگیری از افت بیش از حد فشار در صورت بروز انسداد داشته باشند. اما اگر به هوای فشرده خلوص بالا نیاز ندارید؟ زندگی را برای خود آسان تر کنید.

از یک سیستم با خلوص معمولی تر استفاده کنید تا هزینه ها جانبی کمتری هم داشته باشد. شرکت صنعتی نوآور تولیدکننده انواع تجهیزات صنعتی مانند درایر تبریدی، درایر جذبی، میکروفیلتر هوای فشرده و انواع مخزن هوای فشرده می باشد. برای مشاوره تخصصی تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.