• شنبه تا چهارشنبه: 8:30 تا 16:30

09127102432

02188952581

تهران، خیابان دکتر فاطمی، بین کوچه چهارم و پنجم

پلاک 84, واحد 12
  • English

09127102432

02188952581
تهران، خیابان دکتر فاطمی، بین کوچه چهارم و پنجم، پلاک 84, واحد 12

مخزن هوای فشرده چه تاثیری بر راندمان سیستم های صنعتی دارد؟

مخزن هوای فشرده چه تاثیری بر راندمان سیستم های صنعتی دارد؟

مخزن هوای فشرده چه تاثیری بر راندمان سیستم های صنعتی دارد؟

اگر سیستم هوای فشرده دارید، به احتمال زیاد حداقل یک مخزن هوای فشرده نیز دارید. اما آیا می دانید چرا یک یک مخزن هوای فشرده دارید و چه کاری برای سیستم شما انجام می دهد؟ آیا می دانید چه عواملی باعث افزایش راندمان با مخزن هوای فشرده می شود.

مخزن های هوای فشرده توجه زیادی را به خود جلب نمی کنند، اما جزء ضروری ترین اجزای یک سیستم هوای فشرده هستند. داشتن یک مخزن گیرنده هوا با اندازه مناسب، عملکرد ایمن و کارآمد، راندمان سیستم شما را تضمین می کند و مخزن انرژی اضافی را برای استفاده در دوره های اوج تقاضا فراهم می کند.

 چرا از یک مخزن هوای فشرده استفاده می کنیم؟

مخزن هوای فشرده (که گاهی اوقات مخزن کمپرسور هوا یا مخزن ذخیره هوای فشرده نامیده می شود) نوعی مخزن تحت فشار است که هوا را از کمپرسور هوا دریافت کرده و آن را برای استفاده در آینده تحت فشار نگه می دارد و ذخیره می کند. مخازن در اندازه های مختلف و در هر دو پیکربندی عمودی ( ایستاده) و افقی وجود دارند. یک مخزن هوای فشرده، امکان ذخیره موقت هوای فشرده را فراهم می کند. همچنین باعث افزایش راندمان با مخزن هوای فشرده می شود.

مخزن گیرنده هوا دارای سه عملکرد اصلی است:

  • هوای فشرده را ذخیره می کند که می تواند برای رویدادهای کوتاه مدت و با تقاضای بالا استفاده شود.
  • سیگنال هوای ثابتی را برای کنترل های کمپرسور هوا فراهم می کند.
  • هنگامی که به عنوان یک “مخزن مرطوب” استفاده می شود، به عنوان یک مبدل حرارتی ثانویه عمل می کند و کارایی خشک کن هوا را افزایش می دهد.

مخازن هوای فشرده ذخیره‌سازی موقتی هوای فشرده انجام می دهد و در نهایت سبب افزایش راندمان با مخزن هوای فشرده می شود.

مدیریت تقاضای سیستم ​​با ذخیره سازی هوای فشرده

نقش اصلی مخزن گیرنده هوا فراهم کردن ذخیره موقت هوای فشرده است. ذخیره سازی هوای فشرده به سیستم اجازه می دهد تا میانگین پیک های تقاضای هوای فشرده را در طول یک شیفت انجام دهد. شما می توانید مخزن گیرنده هوا را مانند یک باتری برای سیستم هوای فشرده خود در نظر بگیرید، با این تفاوت که به جای انرژی شیمیایی، هوا را ذخیره می کند.

از این هوا می توان برای تامین انرژی فرآیندهای کوتاه و پرتقاضا (حداکثر 30 ثانیه) مانند انفجار سریع سندبلستر، پالس جمع کننده گرد و غبار، یا شخصی که از تفنگ بادکن برای پاک کردن خود استفاده می کند، استفاده کرد. هوای مخزن حتی زمانی که کمپرسور هوا کار نمی کند، در دسترس است. ذخیره هوای فشرده، تقاضای ناگهانی کمپرسور هوا را کاهش می دهد و عمر سیستم شما را طولانی می کند. استفاده از مخزن گیرنده هوا ممکن است به شما امکان استفاده از کمپرسور هوا با قدرت کمتر را برای کارهای بزرگتر نیز بدهد.

کنترل کمپرسور هوا

مخزن گیرنده هوا جریان ثابتی از کنترل هوا به هوای یک کمپرسور هوا را فراهم می کند و چرخه کوتاه و فشار بیش از حد را حذف می کند. استفاده ناهموار از هوای فشرده باعث تقاضای نابرابر در کمپرسور هوا می‌شود و در نتیجه چرخه سریع کنترل‌های کمپرسور هوا با روشن و خاموش شدن کمپرسور هوا برای برآوردن تقاضای لحظه به لحظه انجام می‌شود. هر بار که سیستم روشن و خاموش می شود ( بارگیری و یا تخلیه می شود) به آن “چرخه” می گویند. موتور کمپرسور هوا بهتر است این چرخه ها را تا حد امکان طولانی نگه دارد.

با گذشت زمان، تکرار مکرر چرخه های کوتاه، منجر به خرابی زودرس کلیدها و سایر اجزای کمپرسور هوا می شود. تکرار چرخه های کوتاه سواری سریع می تواند منجر به سایش بیش از حد کنتاکتور موتور یا حتی اتصال مستقیم موتور به دلیل عایق سیم پیچ شود. مخزن گیرنده هوا، چرخه های کوتاه را حذف می کند و فشار سیستم ثابت تری را برای کنترل ها فراهم می کند.

مطالب مرتبط: کاربرد هوای فشرده در کشاورزی

یک مبدل حرارتی ثانویه

همانطور که هوا تحت فشار فشرده می شود، دمای آن افزایش می یابد. این یک قانون ساده فیزیک است که به قانون فشار- دما معروف است. بسته به نوع کمپرسور هوای مورد استفاده، هوای تخلیه شده از کمپرسور هوا ممکن است بین 250 درجه فارنهایت تا 350 درجه فارنهایت گرم باشد. این برای اکثر تجهیزاتی که با هوا کار می کنند، برای استفاده مستقیم بسیار گرم است.

همچنین هوای گرمتر حاوی رطوبت بیشتری است که منجر به بخار آب اضافی می شود که در صورت حذف نشدن در خطوط کنترل و ابزار متراکم می شود. هوای متراکم قبل از استفاده باید خنک و خشک شود. یک مبدل حرارتی برای حذف گرمای اضافی ناشی از فشرده سازی استفاده می شود. مخزن گیرنده هوا به عنوان یک مبدل حرارتی ثانویه عمل می کند. همانطور که هوا در مخزن می نشیند یا به آرامی در آن جریان می یابد، به طور طبیعی در طول زمان خنک می شود. مخزن گیرنده هوا از کار مبدل حرارتی اولیه پشتیبانی می کند. کاهش دمای هوا به میزان 5 درجه فارنهایت تا 10 درجه فارنهایت غیر معمول نیست.

چگونه یک مخزن هوای فشرده کارایی را افزایش می دهد؟

افزودن مخزن هوای فشرده به طور قابل توجهی کارایی سیستم هوای فشرده شما را بهبود می بخشد و حتی می تواند هزینه های انرژی و تعمیر و نگهداری شما را کاهش دهد

سه دلیل افزایش افزایش راندمان با مخزن هوای فشرده

  • کاهش هدر رفت هوای فشرده در اثر انفجار بیش از حد سامپ.
  • کاهش فشار مورد نیاز برای کمپرسور هوا و شبکه هوا.
  • افزایش راندمان هوا خشک کن با کاهش رطوبت.

کاهش ضایعات هوای فشرده

با روشن و خاموش شدن چرخه کمپرسور هوا، هوای فشرده هدر رود. هر بار که کمپرسور هوا پیچ روتاری تخلیه می شود، مخزن سامپ (مخزن روغن) هواگیری می شود. هوای فشرده در حین تهویه آزاد می شود. با گذشت زمان، این امر منجر به از دست دادن هزاران فوت مکعب هوای فشرده می‌شود که در غیر این صورت می‌توانست برای تامین انرژی فرآیندهای موجود در تاسیسات شما استفاده شود. یک مخزن ذخیره هوا با اندازه مناسب، دوچرخه سواری و تهویه مکرر را کاهش می دهد.

فشار کاری کمپرسور هوا را کاهش دهید

مخزن ذخیره هوای فشرده شما مانند یک باتری برای تاسیسات شما است و یک مخزن اضافی از هوای فشرده را فراهم می کند که می توانید در دوره های پر تقاضا و پیک مصرف از آن استفاده کنید. بدون ذخیره هوای فشرده، سیستم باید در فشارهای بالاتر کار کند، بنابراین همیشه آماده پاسخگویی به نیازهای اوج است. در اصل، شما از سیستم خود می خواهید که به گونه ای کار کند که گویی امکانات شما همیشه با حداکثر تقاضا کار می کند. این امر منجر به افزایش مصرف انرژی و فرسودگی سیستم می شود.

تکیه بر مخزن گیرنده هوا برای رویدادهای پرتقاضا به شما امکان می دهد فشارهای عملیاتی کلی برای سیستم خود را کاهش دهید و در نتیجه هزینه انرژی کمتری را به همراه داشته باشید. همچنین ممکن است بتوانید با تکیه بر مخزن گیرنده هوای خود برای رویدادهای پر تقاضا، کمپرسور هوای کوچکتر با ظرفیت cfm کمتر خریداری کنید. به طور متوسط، هر دو psi کاهش در سیستم شما تقاضای انرژی را یک درصد کاهش می دهد. این می تواند منجر به صرفه جویی سالانه صدها یا هزاران دلار در قبض انرژی شما شود.

در به روز رسانی های بعد به عوامل افزایش راندمان با مخزن هوای فشرده خواهیم پرداخت.

شرکت صنعتی نوآور با تکیه بر نیروی متخصص و با بهره گیری از تجربه تولید، محصولاتی چون مخزن هوای فشرده، کمپرسور اسکرو، درایـر تبریدی، درایر جذبی و …  تولید می کند. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.